Öppnar snart

Boka Kiropraktor & Naprapat behandlingar

Kiropraktorer ägnar tid åt ryggraden, muskler och bindväv såväl som åt leder och metoden led och ryggradmanipulation.

Enligt 1177 så ska en Kiropraktor eller Naprapat förebygga och behandla och rehablitera besvär och smärtor. Naprapatin har utvecklats ur Kiropraktiken i USA. Många anser att begreppen är synonyma. Generellt så uppfattas naprapatin innehålla delar ur kiropraktiken men med fokus på de manuella justeringar vilket föranleder en kortare utbildningstid.

Manuella behandlingar

Vid manuell behandling får du ofta ligga på en speciell behandlingsbänk som kan höjas och sänkas.  Det finns olika typer av manuell behandling. Vilken behandling du får beror på vad som har kommit fram vid undersökningen och vilken diagnos som är ställd.

Ledmanipulation är den vanligaste metoden

Ledmanipulation innebär att terapeuten försiktigt för ut leden en liten bit | Därefter gör hen ett snabbt tryck. Ofta hörs ett litet knäppande ljud. Manipulation görs med så liten kraft och så liten rörelse som möjligt och ska inte göra ont. Terapeuten utför de flesta ledmanipulationer med händerna men det finns också hjälpmedel för att göra behandlingen.

Ledmanipulation gör att leden fungerar som den ska igen. Det gör att du får mindre ont och att musklerna slappnar av så att du får lättare att röra dig.

Mobilisering

Vid mobilisering för terapeuten ut leden långsamt och försiktigt. I det läget får du ibland spänna emot med musklerna innan rörelsen tas ut ytterligare en bit. Skillnaden mot manipulation är att inget snabbt tryck används.  Mobilisering gör inte ont.

Mobilisering gör att musklerna slappnar av och smärtan minskar.

Muskeltöjning

Muskeltöjning syftar till att få muskler att slappna av vilket kan minska smärta och stelhet. Behandlingen går ut på att muskeln försiktigt sträcks ut och i det läget kan du få spänna emot med muskeln innan töjningen tas ut ytterligare. Det kan göra att du blir mindre stel och får mindre ont. Ofta är töjningar en del av ett helt träningsprogram.

Traktionsbehandling

Traktion betyder att terapeuten drar isär eller avlastar en led som gör ont eller är stel | Metoden används vid vissa besvär för att ge smärtlindring och avspänning.

Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling innebär att terapeuten trycker på ömma punkter i en muskel. De ömma punkterna kallas triggerpunkter. Detta kan lindra smärtan och få muskeln att slappna av.

Varför görs behandlingen?

Den vanligaste orsaken till att söka hjälp hos en kiropraktor eller naprapat är att du har ont och att du har försämrad förmåga att röra dig. Smärtan kan sitta i ryggen | nacken eller andra områden som höfter | knän och fotleder.

Här är några vanliga besvär som du kan få behandling mot:

• spänningar och värk i nacken och axlarna
  • stela och spända muskler
  • nackspärr
  • ont i ryggen som orsakas av att muskler och leder inte fungerar som de ska.

Du kan också få behandling vid andra besvär, som idrottsskador, migrän, yrsel, domningar och smärtor i armar och ben, musarm och tennisarmbåge.

Det kan också vara så att du behöver bygga upp musklerna igen efter en tids sjukdom, en skada eller en operation, dels för att musklerna ska fungera som vanligt igen och dels för att förebygga att du får ont.

Behandling av barn och gravida

Barn som har problem med värk från muskler och leder kan också få behandling. Behandlingen sker i samråd med föräldrar och kiropraktorn eller naprapaten anpassar den efter barnets behov och förutsättningar.

Det går bra att få behandling även om du är gravid. Terapeuten anpassar behandlingen efter de förutsättningar som finns. Till exempel kan det vara svårt att ligga på mage när du är gravid, då kan du istället få ligga på sidan under behandlingen. (1177 Vårdguiden är en tjänst från Sveriges regioner. Vi finns alltid med dig när du vill må bättre.)